Hoe vermijd je het 'post holiday syndrome'?

22-08-2019    10:45   |    AD

De gevreesde en onvermijdelijke dag komt er weer aan: De maandag na de vakantie. Hoe houd je dat relaxte gevoel vast? Wat doe je met de uitpuilende mailbox? En hoe vermijd je het ‘post holiday syndrome’? Het AD geeft enkele tips.

Als het lijkt alsof heel Nederland op vakantie is begin augustus dan kan dat kloppen. In het midden van het hoogseizoen, rond week vijf van de zomervakantie, zijn de meeste Nederlanders op vakantie: ongeveer 4 miljoen Nederlanders zijn dan weg. In totaal zijn ongeveer 12 miljoen Nederlanders ergens in de zomer op vakantie. Op 2 september eindigt het hoogseizoen en keert de drukte op de weg terug.

Somber gevoel
Dat sombere gevoel na je vakantie, daar zijn de termen post-holiday syndrome, post-vacation blues en post-travel depression voor bedacht. Het is een bekend fenomeen, zeker na lange en verre reizen. Je voelde je zo goed en ontspannen, had mooie voornemens en eenmaal thuis blijkt alles hetzelfde te zijn. Als je echt buikpijn krijgt van het idee dat je weer moet beginnen en aftelt naar de volgende vakantie is er iets structureel mis. ,,Geef je dagen of weken cijfers”, adviseert loopbaancoach Ester de Bruine. ,,Probeer te snappen waarom je onvoldoendes geeft. In de vakantie wordt soms bedacht het roer helemaal om te gooien. Maar het is niet gezegd dat je gelukkig wordt van ontslag nemen en een bed & breakfast beginnen. De kunst is om voorzichtiger bij te sturen. Probeer te bedenken wat je wel leuk vindt en wat niet.”

Gun jezelf in ieder geval een paar dagen om te wennen aan je thuisomgeving. Coaches geven ook de tip om snel je spullen op te ruimen, een nieuwe plant te kopen, wat overbodige spullen weg te gooien en vooral NIET alvast een nieuwe vakantie te boeken, want dan ben je echt van vakantie naar vakantie aan het leven zonder iets aan je normale dagen te doen.

Goede voornemens
Grote kans dat je tijdens de vakantie tot nieuwe inzichten bent gekomen. Je wil de dingen anders gaan doen. En misschien wil je juist stoppen met bepaalde dingen. Schrijf deze voornemens op. ,,En maak er een project van op je werk”, zegt productiviteitsdeskundige Arjan Broere, die als Getting Things Done-trainer werkt voor het bedrijf Meereffect.

Lees hier verder


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Kleding van plantenafval

BlueCityLab onderzoekt of tomatenstengels gebruikt kunnen worden voor de productie van textiel. Naar...