'Het moet nóg schoner en nog biologischer worden'

30-09-2020    10:49   |    Goedemorgen

THEMA SUBSTRAAT - Duurzaamheid is een belangrijk thema voor substraatleverancier Jiffy. Het bedrijf bouwde in 2016 een state-of-the-art substraatfabriek in Zwijndrecht waar ze het aantal shovel- en heftruckbewegingen met maar liefst 60% verminderden. Maar ze zijn net zo trots op het feit dat ze hun ‘big bales’ – met daarin 5.000 liter geperst substraat – niet meer van top tot teen in stretchfolie hullen, maar enkel de bovenkant. “Houdt het regenwater net zo goed tegen, is net zo stabiel en scheelt toch weer afval.”

Dat zegt algemeen directeur Henri van Beerendonk van Jiffy (foto rechts) in de nieuwste uitgave van KAS Magazine. Van Beerendonk is naast algemeen directeur van de Nederlandse tak van Jiffy ook directeur Supply Chain Management. In die rol is hij verantwoordelijk voor alle inkoop en logistiek van Jiffy wereldwijd, met productielocaties in 10 landen en export naar meer dan 80 landen. Het thema duurzaamheid komt dan ook van vele kanten op zijn bordje terecht, vertelt hij in gesprek met Han de Groot, directeur van de VPN, de brancheorganisatie voor substraat- en potgrondfabrikanten (foto links).

Tuinbouwondernemers brengen het onderwerp steeds vaker ter sprake, zegt Van Beerendonk: “Kwekers worden steeds veeleisender. Vroeger waren de ‘specs’ misschien zó breed (Van Beerendonk houdt z’n opgeheven handen minstens een halve meter uit elkaar. red) en tegenwoordig zó (brengt handen nog net niet bij elkaar). Eindgebruikers willen optimaal resultaat met minimaal verlies van materiaal, water en meststoffen. De kwaliteitseisen voor ons gaan dus steeds omhoog. Het moet nóg schoner, nóg meer biologisch, nóg meer organisch...”

Om aan die vraag te kunnen voldoen bouwde Jiffy enkele jaren terug een miljoenen kostende fabriek met een mega-menginstallatie. Die oogt als een immense achtbaan, en wordt intern dan ook aangeduid met ‘De Efteling’. Alleen is deze attractie er niet om kinderen te vermaken, maar om hoogwaardig substraat volgens maar liefst 4.000 verschillende recepten te kunnen samenstellen. Behalve door de klanten wordt de roep om duurzamer produceren ook aangejaagd door Den Haag en Brussel. En ‘last but not least’ is er de eigen ambitie van Jiffy om anders en bewuster te werk te gaan.

Meer weten over de duurzame stappen die Jiffy zet? Lees het volledige artikel in de nieuwste KAS Magazine die gisteren verscheen. Ontvang je KAS Magazine niet? Neem dan contact op via info@spam-protectkasmagazine.nl.

(Foto: KAS Magazine)


Reacties (1)

Polaris Marine B.V. 2 days ago

op zoek naar vijversubstraat graag antwoord met vriendelijke Groet N.Hooijmans

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Twitter: Perfecte Chrysant

Gisteren is de nieuwe teelt gestart voor het project 'Met LED naar een Perfecte Chrysant', laat Delphy op...