Blog: Met passie planten vraagt om verandering(en)

06-06-2018    08:31   |    Goedemorgen

Een weblog van Dico Drost, exclusief geschreven voor Goedemorgen. Drost is verantwoordelijk voor Horticultureonline.nl, een concept om (kleine) zelfstandige verkopers en kwekers te helpen in de online-verkoop.

Zelf zit ik nog regelmatig op de tribune G van FloraHolland vestiging Aalsmeer om planten in te kopen. Over de toekomst van dit afzetkanaal zijn de meningen verdeeld. Aan alle kanten ontstaat er concurrentie en toch heeft het afzetsysteem een aantal goede elementen in zich. Wat de toekomst voor FloraHolland brengt is onzeker, maar FloraHolland zou door kunnen borduren op het systeem.

Deze week ving ik op dat de supermarkten van de plofkip af willen. Echter het keurmerk dat “Beter Leven” heet wil men niet. Deze kippen zijn te duur voor de supers. Ze gaan de keten zelf regelen van ei tot mond.  Wordt de verkoop van een kip hetzelfde als de verkoop van melk?! Kostprijs ligt op 1,40 en de verkoop in de winkel op 0,99 euro.

We leven in een vrije markt economie waarin iedereen mag doen en laten wat hij/zij wil zolang het aan wetgeving voldoet. Tegelijk ontwikkelt de economie van de ethiek zich razend snel. Deze economie zorgt voor de nodige aanpassingen in de wetgeving.

Succes kan groeien en ontwikkelen als alle stakeholders kunnen delen, vermenigvuldigen en begrijpen dat ze elkaar nodig hebben voor langere tijd. Net als een plant, stop het juiste zaadje in de juiste grond en geef het de ruimte om te groeien. De ene plant heeft meer tijd nodig om waarde te generen als de andere plant, als de omstandigheden maar goed zijn. Als inkoper weet ik dat een plant met een goede kwaliteit altijd wordt gekweekt door een kweker die zijn vak met passie uitvoert, de passie van een kweker is het kweken van planten. De juiste omstandigheden zoeken of creëren voor de groei van de planten. Als inkoper creëer je de juiste informatie systemen om je heen om de juiste aankopen te kunnen doen. Als FloraHolland moet je een duidelijke functie en doel hebben om draagvlak te krijgen om het doel te mogen uitbouwen. Als supermarkt luister je naar de klant om haar/zijn wensen te voldoen.

Wat bij alle hierboven genoemde punten overeenkomt is dat de omstandigheden veranderen. Het is dus zaak om met passie je werk te doen en je ogen open te houden voor de veranderingen die gaande zijn of gaan komen. 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

KAS Special: Anthura

In de KAS Special die onlangs uitgegeven werd, presenteren vijfentwintig tuinbouwbedrijven zich aan de 2500 studenten die wij ons...

KAS Special: Mprise Agriware

In de KAS Special die onlangs uitgegeven werd, presenteren vijfentwintig tuinbouwbedrijven zich aan de 2500 studenten die wij ons...