Blog: Goede werknemers verlaten het bedrijf niet, ze verlaten hun manager

19-06-2018    15:04   |    Goedemorgen

Een weblog van Peter Smulders, exclusief geschreven voor Goedemorgen. Smulders is mede-eigenaar van Free Launch Training en Coaching. Dit bedrijf begeleidt al meer dan 20 jaar ondernemers in de tuinbouw bij de professionalisering van hun organisatie en de mensen die daarin actief zijn.

Oei…..die komt aan.

Laat die zin maar even op je inwerken: “Goede werknemers verlaten niet het bedrijf maar hun manager….”.Kort geleden is onderzoek gedaan onder kaderpersoneel dat nét van job is veranderd. Gevraagd naar de hoofdreden om te verkassen geeft 80% (!) aan dat de slechte relatie met de leidinggevende één van de  belangrijkste factoren was, 80%

Maar hoe dan?

Volgens Bernard Marr, publicist en management specialist, gaan zelfs de beste, trouwste, meest enthousiaste en betrokken medewerkers bij je lopen als je je niet aan enkele basisregels houdt. De grondhouding van iedere manager.

1. Spreek je respect uit.

Je kunt nog zoveel respect en waardering hebben voor je medewerker. Als je zijn uitstekende prestaties voor “gewoon” aanneemt en dat respect of die waardering nooit uitspreekt, dan zouden ze zomaar kunnen vertrekken. Zorg dat je regelmatig respectvolle 1 op 1 interacties hebt met je medewerkers. En gééf je veel in zo’n gesprek dan krijg je ook veel terug.

2. Betrek je medewerker bij jouw visie en gedachten

Zo creëer je betrokkenheid. Je medewerker ervaart die betrokkenheid als medeverantwoordelijkheid. Dat motiveert en bindt. Dus stel je kwetsbaar op. Deel je visie maar vraag ook de mening van je medewerker

3. Creëer gelijkheid

Werknemers blijven niet (lang) bij een bedrijf dat seksistisch, racistisch of anderszins discriminerend is. Of bij een manager met dezelfde eigenschappen. Dat zal duidelijk zijn.Maar ook minder duidelijke ongelijkheid kan problemen veroorzaken: Betaal je vrouwen minder dan mannen? Zijn de carrièrekansen gelijk voor iedereen? Krijgt één teamlid altijd de leukste opdrachten? Wordt er gepest?

Doe een “onderbuiktest”: Kijk op dit vlak eens kritisch naar je eigen bedrijf of je eigen afdeling.

4. Zorg voor een hoge moraal.

Een nieuwe werknemer die bruisend, en vol energie je bedrijf in komt, is al die energie snel kwijt als hij/zij omringd wordt door mensen met een laag moraal. Iedereen wil graag werken in een enthousiast, energiek team. Straal dat dan ook uit. Te beginnen bij jezelf als manager.

5. Zorg voor uitdaging en zelfstandigheid.

Stop met “micromanagen”. Niemand wil steeds als een klein kind bij de hand worden genomen. Niemand wil alleen maar opdrachtjes uitvoeren. Medewerkers worden gelukkig van zelfstandigheid, vertrouwen, ontwikkelkansen, groeimogelijkheden. Geef die dan ook.

SUCCES! 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Kansen in Canada

Innovatie tuinbouwondernemers die meer willen weten over de ontwikkeling van de Canadese iHort HUB, zijn uitgenodigd voor een bijeenkomst op...