Blog: De ervaring van het inkopen van planten

06-12-2021    09:18   |    Dico Drost

Een weblog van Dico Drost. Hij is verantwoordelijk voor Horticultureonline.nl, een concept om (kleine) zelfstandige verkopers en kwekers te helpen in de online-verkoop. Dico schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Zoals vele van jullie weten ben ik dagelijks bezig met de inkoop van planten. De verandering in proces worden in rap tempo er doorheen gedrukt en de gevolgen hiervan beginnen zichtbaar te worden. Middels dit blog zou ik mijn persoonlijke mening hierop willen geven.

Al ben ik niet betrokken geweest bij het openen van de VBA ben ik al wel meer als 35 jaar actief in de bloemen en plantenwereld. Als inkoper doe ik dit werk reeds 32 jaar waarmee ik behoorlijk wat ervaringen heb gehad. In al die jaren heb je met collega’s wel eens strijd en concurrentie. Hierbij gebeuren er zaken die je sportief moet opvatten daar je allemaal in dezelfde sector werkt maar ook gebeuren er zaken die de kern van een persoon laten zien en je bewust kiest om daar niet meer mee om te gaan. Daarnaast realiseer je je ook dat je elkaar nodig hebt want zonder elkaar is er geen sector.

De sector heeft zich ontwikkeld door mensen zoals mijn opa die met zijn bakfiets bijna 100 kilometer afgelegd en weer terug om naar de kwekers te gaan die de bloemen en planten met bootjes naar de veiling brachten. Het waren de mensen die groene vingers hadden die een succesvolle sector opgebouwd hebben.

Veranderingen werden buiten werktijd om besproken en gezamenlijk werd gewerkt aan een oplossing. Dit laatste heb ook ik meegemaakt. Met een groepje van vier personen met verschillende perspectieven hebben we de netto-bruto prijs ontwikkeld. Vlak daarna kreeg het VGB en de veiling onenigheid en is er nooit meer iets voor teruggekomen.

Dat we op een punt gekomen zijn dat er veranderingen nodig zijn begrijpt iedereen. Alles is in beweging en in verandering. Echter is er nu een verandering in het aansturen van de veranderingen. Er gaan geen veranderingen meer vanuit de mensen die het werk doen maar top-down zoals men dat noemt. Mensen die het verschil tussen een tulp en een begonia niet kennen nemen de beslissingen. Deze beslissingen worden er doorheen gedrukt in een tempo waarbij er geen ommekeer mogelijk is.

Waar er aan voorbij gegaan wordt is het feit dat bloemen en planten emotionele producten zijn. Er wordt gesproken over “sprekende handel”. De mensen die (nog) inkopen via de klokken zijn mensen die dit begrijpen. Mensen met productkennis begrijpen dit.  

Toen ik jaren geleden aan (oud) minister Cees Veerman vroeg of onze sector dezelfde kant op zou gaan als het groente en fruit zei hij, dat moeten jullie niet willen. Jullie hebben veel meer diversiteit en dienen als draaischijf voor Europa.  Hier kan ik me nog steeds iets bij voorstellen maar de ontwikkelingen van vandaag de dag gaan meer naar het groente en fruit als naar de diversiteit van sprekende handel. Het gevoel met de producten gaat/is eruit en de sector wordt top-down bestuurt in plaats van het succesvolle Bottom-up. Persoonlijk heb ik er meer vertrouwen in dat een meerderheid iets georganiseerd kan krijgen als een kleine minderheid.


Reacties (1)

L de Moor at 06.12.2021

De heer Drost heeft helemaal gelijk met zijn stellingname. De veiling is al lang niet het samenwerkings verband meer dat de grondleggers van de veiling ruim 100 jaar geleden voor ogen stond en ook 80 jaar een succes was. Het vroegere lidmaatschap was er op basis van gelijke behandeling net als voor de handel zowel klein als groot kon producten veilen en kopen en de klok was de smaakmaker.

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Nieuwe branding Koppert

Met trots presenteert Koppert Biological Systems haar nieuwe logo en nieuwe branding. "Koppert is sinds haar...