Primeur Kwekerij Apartus

Primeur Kwekerij Apartus

De nieuwste generatie cloud-based software van Nitea IT Solutions, genaamd Work-IT Online, wordt volop benut door haar klanten. Een van de pioniers die met behulp van deze vooruitstrevende software werkt is Kwekerij Apartus. Eén plus één is twee – of eigenlijk drie. Want door de fijne samenwerking tussen Kwekerij Apartus en Nitea profiteert de kwekerij van overzicht in arbeidsprestaties op ieder gewenst moment, waar dan ook. De eerste ervaringen met Work-IT Online zijn positief en er wordt zelfs al uitgebreid. Hilde, verantwoordelijk voor de boekhouding en personeelsadministratie bij Kwekerij Apartus, vertelt over de implementatie, haar ervaring en de toekomstplannen met Work-IT Online.

Kwekerij Apartus is een echt familiebedrijf te noemen. Drie broers hebben de dagelijkse leiding over het bedrijf, nadat zij jaren geleden de paprikakwekerij van hun vader overnamen. Door de jaren heen maakte de paprika’s steeds een beetje meer plaats voor de teelt van verschillende soorten potplanten. Sinds vier jaar waant Kwekerij Apartus zich volledig in de sierteeltsector met de teelt van Franse Geraniums, Dahlia’s, Helianthussen, Hibiscussen, Cyclamen en Digitalissen. Eerstgenoemde, de Franse Geranium, beschikt zelfs over een eigen merk: Bella Donna – bestaande uit zelfontwikkelde, unieke soorten van voortreffelijke kwaliteit.

Niet alleen de teelt heeft zich in de loop der jaren aangepast, ook de adressen van de teeltlocaties zijn meer dan eens veranderd. De kwekerij is op menig tuinderslaantje in Westland neergestreken en sinds 2007 is Kwekerij Apartus ook in Berkel te vinden. Momenteel heeft de kwekerij vijf vestigingen: vier in Poeldijk en één in Berkel. In Berkel worden arbeidsuren sinds enige tijd geregistreerd via onze Work-IT software, op één van de locaties in Poeldijk wordt een ander registratiesysteem gebruikt en op de overige drie vestigingen in Poeldijk worden allerlei handelingen handmatig vastgelegd. Zie dan maar eens overzicht te houden in de gemaakte arbeidsuren, productiviteit en kosten… Precies! De hoogste tijd om met behulp van één gebruiksvriendelijk registratiesysteem te werken op alle vijf de locaties in plaats van een cocktail van verschillende systemen en losse Excel sheets. Nitea heeft hier toevallig de perfecte oplossing voor: maak kennis met Work-IT Online!

Work-IT wat?
Net zoals haar klanten, ontwikkelt ook Nitea haar producten volop door. Om met het oog op de toekomst continuïteit te bieden aan alle klanten en nieuwe gebruikers van Work-IT, is het belangrijk dat de software niet alleen functioneel, maar ook technisch blijft voldoen aan de hoogste standaarden. Met deze nieuwste generatie cloud-based software, genaamd Work-IT Online, volbrengt Nitea deze missie. Ruimschoots zelfs, want met Work-IT Online wordt data 24/7 beheerd, hebben klanten altijd en overal toegang tot hun data en is een scala aan nieuwe functionaliteiten en betere customer support beschikbaar.

Hilde en haar collega’s zijn enige tijd geleden gestart met de implementatie van Work-IT Online binnen het bedrijf en de bevindingen zijn nu al positief. “Eind 2021 ontstond de behoefte om de mogelijkheden in het automatiseren van arbeids- en productieregistratie onder de loep te nemen. Wij hebben toen contact opgenomen met Nitea, aangezien wij op onze locatie in Berkel al gebruik maakte van de gebruiksvriendelijke webversie van Work-IT. Na verschillende gesprekken met Zoë [van Nitea] heeft zij ons een migratievoorstel gedaan en sindsdien mogen wij onszelf één van de eerste Work-IT Online klanten noemen,” aldus Hilde.

Hilde vervolgt: “Naast mijn administratieve werkzaamheden, zoals de boekhouding en het regelen van certificeringen en audits, richt ik mij op de inzet van Work-IT Online binnen het bedrijf, met name op het gebied van arbeidsregistratie. Het is ideaal dat ik via deze cloud-based software in Berkel kan zien wat er op de locaties in Poeldijk gebeurt. Dat scheelt een hoop tijd en op deze manier is het super inzichtelijk. Als ik thuis mijn laptop openklap, hoef ik niet te verbinden met een bepaald netwerk; het is mogelijk om direct online een real-time overzicht van bijvoorbeeld gewerkte uren in te zien en hier de personeelsadministratie op te baseren. Ik kan nu al zeggen dat ik Work-IT Online heel gebruiksvriendelijk vind. De functionaliteiten zijn overzichtelijk en ik vind het fijn dat ik in één systeem onder andere de werkuren volledig automatisch inzichtelijk heb. Als ik ergens toch niet helemaal zelf uitkom, bel ik mijn contactpersoon binnen Nitea, Michiel. Hij weet er alles van, kijkt eventueel mee op mijn scherm en biedt meteen een oplossing. Er wordt echt met mij meegedacht.”

Hoe het begon…
Nitea is blij dat zij Kwekerij Apartus ook vóór de komst van Work-IT Online al tot de klantenkring mochten rekenen. Hiervoor maakten zij namelijk gebruik van de webversie van Work-IT om de arbeidsuren van het vaste personeel te registreren. “Voordat wij gebruik maakte van Work-IT vulde ik iedere maand handmatig een overzicht met onder andere vakantie-uren aan. Het is fijn dat dit in Work-IT allemaal geautomatiseerd is. Dit scheelt mij veel tijd en het is minder foutgevoelig. De gegevens die in het Work-IT overzicht geregistreerd staan, zet ik af tegen bepaalde normen, zodat bijvoorbeeld duidelijk is hoeveel overuren iemand heeft gemaakt in een bepaalde periode,” vertelt Hilde. Met de komst van Work-IT Online kan zij deze werkwijze voortzetten zoals zij gewend is en zoals optimaal werkt binnen de kwekerij, maar profiteert de kwekerij tegelijkertijd van de bijkomende voordelen van onze nieuwe cloudoplossing.

Momenteel worden de gemaakte arbeidsuren op alle vijf de vestigingen gemanaged aan de hand van Work-IT Online. Een van deze locaties betreft het logistieke hart van Kwekerij Apartus. Hier worden alle eindproducten verzameld, veiling- of verkoopklaar gemaakt en vervolgens verdeeld. Hilde: “Ook de productie kunnen we zodoende op een inzichtelijke manier registreren. Dit biedt kansen voor de toekomst, aangezien we op dat moment zowel arbeid als productie inzichtelijk hebben. Op basis van die informatie kunnen we bijvoorbeeld inspelen op de piek in het voorjaar en hier de personeelsplanning op afstemmen."

Bron:

Deel artikel