Martine van der Meer: Is jaargesprek uit de mode?

Martine van der Meer: Is jaargesprek uit de mode?

Een weblog van Martine van der Meer. Zij is verantwoordelijk voor communicatie en HRM bij CombiVliet. Martine schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Elk jaar lees je wat wel of niet een trend of in de mode is. Ook jaargesprekken, functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken zijn het ene jaar ‘uit’ en daarna weer ‘in’. Ik denk dat je als bedrijf moet kiezen voor wat past bij je bedrijf en wat goed voelt. Zelf denk ik dat oprechte, positieve aandacht voor mensen belangrijk is om samen mooie dingen te bereiken.

Dat klinkt best een beetje zweverig cq. cliché voor veel mensen. Maar als ik het anders zeg, dan begrijp je wellicht wat ik bedoel. In de meeste bedrijven gaat de meeste aandacht uit naar negatief gedrag, cq. de mensen die niet goed functioneren, krijgen de meeste aandacht. De 80/20 regel. En omdat negatieve aandacht ook aandacht is, zoals dat werkt bij kinderen en dieren, kan er een gevaar ontstaan, dat de goed-functionerende mensen vertrekken door gebrek aan aandacht. En een bedrijf uiteindelijk van de mensen die niet goed functioneren (niet passen bij het bedrijf), alsnog afscheid neemt. Dit kost veel geld alles bij elkaar.

Als je meer aandacht besteed aan de mensen die goed functioneren, zou het kunnen dat mensen die negatieve aandacht vragen, zich aanpassen om ook die positieve aandacht te krijgen, want zo werkt het ook bij kinderen en dieren.

Bij CombiVliet hebben we nog steeds jaarlijks een gesprek waarin we terug en vooruit kijken. Wat ging goed en wat kon beter. Met als doel, het elke dag beter te doen, maar ook stil te staan bij de mens achter de medewerker. Wat vindt hij (of zij) belangrijk, waar krijg hij energie van, wat zou hij anders willen, wat kunnen wij als bedrijf beter doen? Een open gesprek met als doel, gemotiveerd te deur uit te stappen.

Naast het Jaargesprek hebben we ook regelmatig coachings-/ontwikkelgesprekken met medewerkers om situaties tegen het licht te houden, hoe kunnen ze hiermee omgaan, hoe kunnen ze hun doelen bereiken? Want waarom heeft een sporter een coach om beter te worden en een medewerker niet?

Ik heb ook een coach! Waarom? Omdat ik met iemand wil praten die mij beter maakt, meer inzicht geeft in mezelf en in bepaalde situaties, eerlijk durft te zijn wat soms ook confronterend is, mij in de spiegel laat kijken, mij hierdoor laat ontwikkelen. Dat vind ik belangrijk als mens.

Ik denk dat dit voor andere mensen ook belangrijk is, zeker in deze wereld, in deze onrustige tijden. Hoe haal je het beste in jezelf naar boven, zodat als je terugkijkt, je een tevreden en voldaan gevoel hebt. Je heb iets betekent, je hebt een verschil gemaakt met wie je bent. Hoe mooi is dat?

Bron: Martine van der Meer

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v